• Slovenia
  • Group

Uporabite podatke in zaslužite več

»Podatki so nova nafta.« Clive Humby, britanski matematik in arhitekt programa kartic Tesco, je s to izjavo sprožil val novega pogleda na kapital, na katerem sedijo podjetja. Podatki, ustrezno obdelani in uporabljeni, danes podjetjem vseh velikosti nudijo obilje možnosti, kako prodati več, lažje in z manj tveganja.

Po raziskavah IBM-a je le 20 % svetovnih informacij shranjenih na internetu. Večina, kar 80 % informacij, je v zasebni lasti podjetij in drugih organizacij. To je nafta, ki brbota pod površjem. Podjetja, ki znajo pravilno zavrtati vrtino in izkoristiti vrelec nafte, bodo v veliki prednosti pred svojimi tekmeci.


S podatki do višje donosnosti in nasledstva

Med tistimi, ki moč podatkov že izkorišča za dvig dobičkonosnosti poslovanja, je srednje veliko trgovsko podjetje v Sloveniji. Ustanovitelj se je pred dvema letoma soočil z izzivom: kako svoje znanje, ki je raslo in nastajalo več kot dve desetletji, varno in učinkovito prenesti na naslednika? Podjetju Bisnode, je zaupal svoj problem in od tu naprej so ga reševali skupaj. In ne le tega: vzporedno so vzpostavili model, ki je podjetju dvignil donosnost poslovanja.

Podjetje je Bisnodu zaupalo dostop do vseh podatkov: računov, naročilnic itn., ki jih je skozi dve desetletji zajemalo preko sistema podpore poslovanju (ERP). S temi in podatki iz lastnih baz so analitiki izdelali modele, ki razkrivajo nakupne značilnosti kupcev. 

Izkaže se, na primer, da kupec, ki kupuje paradižnik, praviloma kupi tudi rukolo. 

Poznavanje teh značilnosti je osnova, da podjetje lahko oblikuje na nakupnih navadah utemeljene ´košarice´ ponudbe, hkrati pa lahko izboljšuje tudi ekonomiko na nabavni strani, saj ve, kako se bo gibalo povpraševanje in temu ustrezno prilagodi čas nabave ter znižuje stroške zalog.


Rast, če želi biti donosna, zahteva analitiko

Če ima podjetje 20 ali 50 kupcev, so ti uvidi obvladljivi in jih je mogoče upravljati z občutkom. Z rastjo poslovanja pa količina podatkov in poslovnih razmerij zahteva avtomatizacijo in informacijsko podporo odločanju. V konkretnem primeru je z uvedbo modela znanje ustanovitelja postalo ´sistemsko´ in na voljo podjetju in ne le posamezniku. Pametna uporaba podatkov je tudi omogočila, da je podjetje izboljšalo svoje procese in z danimi sredstvi danes zasluži bistveno več kot prej.

Dodatno so podatki podjetja omogočili dvig dobičkonosnosti kupcev. Podjetje namreč dobavlja svoje izdelke po celi Sloveniji. Geo-lokacijska shema je v povezavi z logističnimi podatki o stroških prevoza omogočila izračun, v katere kraje se podjetju splača dobavljati, v katerih primerih pa strošek logistike preseže ekonomsko smiselnost prodaje. 


Podatki brez pravih vprašanj ne dajejo odgovorov

S pomočjo podatkov lahko podjetje bolje razume lastne poslovne procese, svoje okolje in panogo, v kateri deluje, zlasti pa svoje kupce, kar mu omogoča izboljševati poslovanje. Ne obstajajo pa številke, ki same po sebi dajejo odgovore. 

Manager ali poznavalec v podjetju je tisti, ki zastavi pravo vprašanje. Kaj je tisto, kar želimo iz podatkov, izvedeti? Kateri problem rešujemo? Robert Petrič, direktor razvoja v družbi Bisnode Southern Markets, ki se ukvarja s poslovno analitiko, potegne vzporednico: »Poslovna analitika je kot vremenska postaja. Mornar bo od nje potreboval podatek o jakosti vetra, vrtnarja z rastlinjaki ali gradbenike zanima vlaga, sprehajalca po parku pa, ali bo jutri deževalo. Torej, gre za iste podatke, ki jih obdelamo na različne načine, da odgovorimo na zastavljena vprašanja ali rešimo problem, ki ga ima podjetje.«

Vsaka stvar dobi za nas uporabno vrednost šele takrat, ko imamo oblikovan namen, za kaj bomo določeno stvar uporabili. »Pomislite, da pridete v knjižnico in rečete: želim knjigo. Če ne veste, kaj iščete, ali vas zanima leposlovje ali strokovna literatura, vam knjižničar ne more kaj dosti pomagati: potrebuje vašo usmeritev, kaj naj išče.« še dodaja Petrič.


Mag. Edita Krajnović